بیسان بلاگ ها بلاگ های آلمان بلاگ های برلین برج تلویزیون برلین Berliner Fernsehturm
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور فرانسه + هلند + آلمان

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1402/10/25

برلین

پرواز برگشت 1402/11/05
2490 یورو + هزینه پرواز
ترکیش ایرلاین 10 شب و 11 روز

تور آلمان + بلژیک + هلند + فرانسه - نوروز 1402

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1401/12/28

برلین

پرواز برگشت 1402/01/09
2690 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
برج تلویزیون برلین Berliner Fernsehturm
17 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره برج تلویزیون برلین

برج تلویزیون برلین بلندترین برج در آلمان و چهارمین برج بلند اروپا است.

این برج در منطقه‌ی دیدنی و مشهور الکساندر پلاتز واقع شده است و بین سال‌های 1965 تا 1969 توسط دولت جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی) ساخته شده است.

ارتفاع کل برج 368 متر است و عرشه‌ی تماشا در ارتفاع 203 متری واقع شده است، دیگر نیاز به ذکر ندارد که در همچین ارتفاعی از زمین نظاره‌گر چه چشم‌انداز شگفت‌انگیزی از شهر خواهید بود.

برج تلویزیون از تمام نقاط شهر و حتی از حومه‌ی شهر نیز پیدا است. برج برلین که در واقع یک دکل مخابراتی است، علاوه بر کارکرد اصلی خود به عنوان موقعیت چندین ایستگاه پخش رادیو و تلویزیون، یک عرشه‌ی مشاهده و یک رستوران گردان نیز می‌باشد.

همچنین برج تلویزیون برلین را می‌توان به عنوان محل برگزاری رویدادها رزرو کرد. 

این برج به ‌یکی از برجستهترین نمادهای کشور آلمان تبدیل شده است و فیلم‌های زیادی در این لوکیشن فیلم‌برداری شده‌اند.

برج تلویزیون در کنار بناهایی همچون دروازه براندنبورگ، ستون پیروزی برلین و ساختمان رایشتاگ قرار دارد و یکی از ده جاذبه محبوب در آلمان با بیش از 1،000،000 بازدیدکننده در سال است.

اگر قصد خرید تور برلین و بازدید از برج تلویزیون را دارید در ادامه‌ی مطلب با بیسان همراه باشید: 

 

 

تاریخچه برج تلویزیون

سال 1952 در کنفرانس پخش اروپا در استکهلم، که مسئولیت هماهنگی امواج فرکانس در اروپا را برعهده داشت، به GDR (جمهوری دموکراتیک آلمان) که در آن زمان اکثر کشورها از نظر سیاسی آن را به رسمیت نمی‌شناختند، تنها دو کانال فرکانس اختصاص داده شد.

در این شرایط، پوشاندن ناحیه‌ی شهری برلین توسط چندین ایستگاه پخش کوچک بدون دخالت و در نتیجه آشفتگی یا شکاف در سیگنال‌های پخش امکانپذیر نبود. برای پوشش جامع و مداوم، یک مرکز پخش گسترده و قدرتمند در بالاترین مکان ممکن مورد نیاز بود. در دهه 1950، این کار توسط ایستگاه‌های موقتی و ضعیف دویچر فرنسهفانک (سازمان پخش آلمان شرقی) در برلین انجام شده بود. 

از اوایل سال 1952، GDR شروع به برنامهریزی برای ساخت یک برج تلویزیون در برلین کرد. پس از بررسی‌های متعدد در مورد مکان مناسب سرانجام مکان فعلی آن را در الکساندر پلاتز انتخاب نمودند. معماران مختلفی در برنامهریزی و اجرای برج بین سال‌های 1965 تا 1969، از جمله هرمان هنسلمان و یارگ استریت پارت، فریتز دیتر، گونتر فرانکه و ورنر آهرندت و همچنین والتر هرتزوگ، گرهارد کوزل و هربرت آستین شرکت داشتند. 

 

 

چند حقیقت جالب در مورد برج تلویزیون

  1. در ابتدا ارتفاع برج فقط 130 متر طراحی شده بود! 

در ابتدا قرار بود برج تلویزیون بسیار کوچکتر و در مکان دیگری باشد، حتی مراحل اولیه ساخت و ساز آن هم آغاز شده بود. اما وزارت امور داخلی متوجه شد که ‌این برج در مسیر پرواز فرودگاه شونفیلد که از قبل برنامه ریزی شده بود، قرار خواهد گرفت. در نتیجه مقامات به اجبار به دنبال مکان‌های دیگری گشتند. آن‌ها محل کاخ تخریب شده‌ی برلین را برای ساخت آن در نظر گرفتند، اما آنجا هم به دلیل ماسه‌ای بودن زمینش رد شد. سرانجام مکان برج با برنامه‌ای جدید برای ساخت در نزدیکی منطقه‌ی الکساندر پلاتز قرار گرفت. 

  1. ساخت برج در عرض 4 سال به پایان رسیده است! 

دولت آلمان شرقی قصد داشت تا 3 اكتبر 1969 ساخت برج را به پایان برساند، بنابراین كارگران در سه شیفت مختلف برای تسریع روند پروژه كار كردند. این ساخت و ساز 200 میلیون مارک هزینه داشته است. 

 

 

  1. برج تلویزیون بسیار سنگین است! 

این برج از 7 هزار و 900 متر مکعب بتن و 3500 تن فولاد ساخته شده است. کره‌ی آن 4800 تن و خود برج 26000 تن وزن دارد. به هر حال این برج عضو فدراسیون جهانی برج‌های بزرگ است. 

  1. این برج بلندترین ساختمان آلمان است! 

ارتفاع برج در ابتدا 365 متر بوده است که پس از نصب آنتن جدید در سال 1990 به 368 متر رسید.

سکویی که بازدیدکنندگان می‌توانند از آن مناظر شهر را تماشا کنند در ارتفاع 203 متری قرار گرفته است و طول خود آنتن 118 متر می‌باشد. 

  1.  تنها 400 نفر می‌توانند به طور هم زمان بر روی کره‌ی برج حضور داشته باشند!

این برج یکی از بهترین دیدنی‌های برلین است و سالانه‌ یک میلیون بازدیدکننده دارد. برج تلویزیون برلین از زمان افتتاح آن، 37 میلیون بازدیدکننده را از سراسر جهان به خود جلب کرده است. براساس آیین نامه ‌ایمنی، فقط 400 نفر مجاز هستند همزمان در این کره حضور داشته باشند، که شامل 380 بازدیدکننده و 20 کارمند می‌شوند.

 

 

  1.      برج حرکت می‌کند!

    اگرچه نوسان برج به سختی قابل درک است، اما می‌تواند حرکت کند. این حرکت می‌تواند در بالای آنتن به 60 سانتی‌متر و در کره به حدود 15 سانتی متر برسد. فرکانس آن می‌تواند بین 7 تا 10 ثانیه باشد. این برج دارای یک دمپر بزرگ، یک میله فلزی به وزن 1.5 تن است و توسط سه کابل معلق است. علاوه بر این، چهار کمک فنر هیدرولیکی تلسکوپی هم در آن وجود دارند.
  1. رستوران برج آشپزخانه‌ای ندارد! 

رستوران گردان برج به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که همانطور که بر صندلی خود نشسته‌اند و غذای خود را میل می‌کنند، از منظره‌ی پانورامای شهر برلین لذت ببرند. چرخش کامل 30 دقیقه طول می‌کشد. برای جلوگیری از شرایط اضطراری، سازندگان آشپزخانه را در طبقه پایین ساختند و سفارشات از طریق آسانسور مخصوص جداگانه به رستوران فرستاده می‌شوند. 

 

 

  1. آسانسورها در برج بسیار سریع هستند! 

در برج سه آسانسور وجود دارد. دو تا از آن‌ها برای بازدیدکنندگان و دیگری برای پرسنل می‌باشند. رسیدن به ارتفاع 203 متری فقط 40 ثانیه طول می‌کشد، با سرعت 6 متر در ثانیه. اگر یکی از آسانسورها خراب شود، آسانسور دیگری قادر است به همان ارتفاع برسد و مردم را خارج کند. 

  1. این برج در هوای طوفانی ایمن است! 

اگرچه تنها 30 روز طوفانی در برلین وجود دارد، اما برج تلویزیون بهترین برق‌گیر صاعقه در شهر است. علاوه بر این، محافظت ویژه‌ای در سراسر کره‌ی برج وجود دارد که از رهگذران در مقابل نزول ناگهانی هر چیزی حفاظت می‌کند. 

  1. این برج فقط یک جاذبه گردشگری نیست و متعلق به دویچه تلکام است. بیش از 60 برنامه مختلف رادیویی و تلویزیونی از طریق آنتن برج پخش می‌شوند. تجهیزات پخش در دهه‌ی 1990 بازسازی شده است و امروزه به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 

زمان و هزینه‌ی ورود به برج تلوزیون

برج تلویزیون همه روز از ساعت 9 صبح تا 12 نیمه شب پذیرای بازدیدکنندگان برای عرشه‌ی مشاهده است. هزینه‌ی بلیط برای هر فرد بزرگسال 17.5 یورو و برای افراد زیر 18 سال 9.5 یورو و کودکان زیر 3 سال رایگان می‌باشد. 

 

 

آدرس و دسترسی به برج تلوزیون

برج تلویزیون در منطقه‌ی الکساندر پلاتز واقع شده است و دسترسی به آن به راحتی با وسایل نقلیه‌ی زیر امکان‌پذیر است: 

اتوبوس: خطوط 100، M48، TXL

قطار: خطوط RB14 و  RE1 و  RE2و  RE7

مترو: خطوط U2 و  U8

 

 

اگر قصد سفر با تور آلمان را دارید بازدید از بلندترین برج این کشور یعنی برج تلویزیون را از دست ندهید. چشم‌اندازی را که از عرشه‌ی این برج مشاهده خواهید کرد در هیچ کجای آلمان تجربه نمی‌کنید. برای راهنمایی بیشتر می‌توانید از این مطلب در سفر خود استفاده کنید.


نام
نام خانوادگی
متن پیام