بیسان بلاگ ها بلاگ های ایتالیا بلاگ های رم میدان سنت پیتر Saint Peter's Square
ترکیش ایرلاین 8 شب و 9 روز

تور سوئیس + فرانسه - ترکیش - نوروز 1403

  • صبحانه
  • گشت شهری
  • بلیط رفت و برگشت

تهران

پرواز رفت 1403/01/07

رم

پرواز برگشت 1403/01/15
2590 یورو + هزینه پرواز
ویزا شینگن
میدان سنت پیتر Saint Peter's Square
17 اردیبهشت 1401

میدان سنت پیتر Saint Peter's Square

میدان شگفت‌انگیز و پرهیاهوی سنت پیتر، دقیقا روبه روی کلیسای سنت پیتر، یکی دیگر از جذابیت‌‌های شهر رم محسوب ‌می‌شود کهبین سال‌‌های 1656 و 1667 با طرحی از لورنزو برنینی ساخته شده است. هنگامی که از نمای بالا به آن نگاه ‌می‌کنیم، طرحی شبیه به یک کلید بزرگ بوده که در وسط یک فضای دایره‌ای قرار گرفته است. درواقع برنیینی این ستون را به عنوان "بازوهای اصلی کلیسا" توصیف کرده است. ساخت این میدان باعث تخریب روستاهای قدیمی قرون وسطایی و خیابان‌‌های اطراف آن شد که باعث یک جنجال تاریخی و تلخ در آن دوره نیز شد.در سال1675یک فواره از جنس سنگ گرانیت نیز توسط برنینی به محوطه‌ی این میدان افزوده شد تا تقارن فواره دیگری که قبل از آن توسط کارلو مادرنو طراحی شده بود را کامل کند.

اطراف میدان از 284 ستون تشکیل شده است که اثری چشمگیر از هنر رومی محسوب ‌می‌شود و به گفته‌ی برنینی، این ستون‌‌ها به عنوان نماد "گرده‌همایی مسیحیت" شناخته ‌می‌شود.

 

 

محوطه‌ی فضای بازی که در جلوی کلیسا قرار دارد نیز توسط لورنزو برنینی و تحت حمایتپاپ الکساندر هفتم طراحی شد تا شهروندان رومی بتوانند مراسم‌‌های مربوط به پاپ را از این قسمت مشاهده کنند. باید بگوییم که میدان سنت پیتر یا پیازا سان پیترو یکی از مشهورترین میدان‌‌های جهان است و سالانه بیش از 300000 نفر را به خود جذب ‌می‌کند.

 

ستون‌‌های میدان سنت پیتر

میدان سنت پیتر از دو طرف با ستون‌‌های نیمه مدور احاطه شده است که نمادی از بازوهای کشیده شده‌ی کلیسا است و گویی جهان را در آغوش ‌می‌گیرد. این ستون‌‌ها در سال 1660 ساخته شده‌ و از چهار ردیف تشکیل شده‌اند که در کل 284 ستون به سبک معماری دوریک هستند. ستون‌‌ها دارای 20 متر ارتفاع و 1.5 متر عرض هستند که 140 مجسمه در بخش بالایی بعضی از آن‌‌ها نصب شده است.

ستون‌‌های بزرگ به سبک معماری دوریک در چهر ردیف، با ورودی ذوزنقه‌‌‌ای شکل به باسیلیکا، از دیگر زیبایی‌‌های این میدان است. همچنین ستون‌‌های پیازا با ورودی بیضی شکل که در تضاد با ورودی ذوزنقه‌‌‌ای است، هر بازدیدکننده‌‌‌ای را شیفته‌ی هنر رومی ‌می‌کند.

در مرکز این میدان، سنگ مرمر قرمز رنگ به طول 25 متر که از شیرهای برنزی محافظت ‌می‌کند، قرار دارد. برای دیدن تقارن این شاهکار معماری در شهر رم باید در پیاده‌روهای کانون‌‌های دایره‌‌‌ای که در نزدیکی چشمه‌‌های پیازا واقع شده‌اند، بایستید. به این دلیل که اگر از این کانون‌‌ها به ستون‌‌ها نگاه کنید چهار ردیف ستون‌‌ها کاملاً پشت سر یکدیگر قرار دارند به نحوی که به جای چهار ردیف، تنها یک ردیف را مشاهده خواهید کرد. این شیوه‌ی معماری یک جلوه‌ی بصری شگفت‌انگیز را برای میدان ایجاد ‌می‌کند.

در مناسبت‌‌های خاص مانند انتخاب پاپ جدید یا عید پاک، تقریبا 400000 نفر در مرکز این ستون‌‌ها تجمع دارند.

 

طراحی سنگفرش‌های میدان

در سال1817سنگ‌فرش‌های دایره‌ای شکل به دور هرم وسط میدان قرار داده شد تا با قرارگیری سایه‌ی ستون مرکزی در ظهر بر روی آن‌‌ها، نشانه‌های تشخیص ساعت قابل مشاهده باشد.هرم مرکزی میدان به عنوان عقربه‌‌های اینساعت آفتابیعمل می‌کند.در تصویر زیر میدان را از نمای بالا مشاهده می‌کنید که بخش‌های ساعت روی سنگ‌فرش‌های آن تنظیم شده است .

 

دسترسی به میدان سنت پیتر

میدان سنت پیتر در شهر واتیکان و در منطقه‌یPiazza San Pietro  قرار دارد که آسان‌ترین راه برای رسیدن به آن استفاده از خطAمترو به سمت ایستگاه اتاویانو  Ottaviano است.اگر از اتوبوس‌‌‌های شهر رم استفاده ‌‌‌می‌کنید، اتوبوس‌‌‌های 64، 62، 40 و 81 را باید سوار شوید.

شما ‌می‌توانید 24 ساعت شبانه روز به طور رایگان از میدان سنت پیتر دیدن کنید. مگر این که محوطه‌ی میدان برای یک مراسم خاص بسته باشد.

 

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که بازدید از کلیسای سنت پیتر درتور رمبدون بازدید از میدان سنت پیتر کامل نخواهد شد. این میدان با همه‌ی شلوغی‌ها و افسانه‌هایش، میزبان گردشگران از سراسر دنیا بوده تا بهترین خاطرات سفر به این شهر زیبا را رقم بزند.

 

 

 

 

 


 


نام
نام خانوادگی
متن پیام